Home | Gallery | Forum | Services | Webmail | Archive | Links | Contact Us | About Us
OS2 World.Com Forum
OS2 World.Com Online Discussion Forum.
Index / User Groups / OS2 User Group Sweden
author message
Nordiskt forum för OS/2 användare
Post a new topic Reply to this Topic Printable Version of this Topic Forward this Topic to your Friend Topic Commands (for administrator or moderators only)
Kim
Team member
in staff

View this member's profileSearch all posts from this memberSend an email to this memberhttp://www.haverblad.se
since: 10 Dec, 2000
1. Nordiskt forum för OS/2 användare
Reply to this topic with quote Modify your message
Tanken med denna del av forumet är att öppna upp för svenska delen av OS2 User Group Sweden. Självklart så är även våra övriga nordiska kollegor välkomna att delta. Jag gissar att danska, norska och svenska bör fungera för de flesta av oss och självklart går det även bra att posta på engelska.

Hälsningar,
Kim Haverblad

Date: 08 Jun, 2005 on 20:35
melf
Premium member
in staff

View this member's profileSearch all posts from this memberSend an email to this member
since: 11 Apr, 2003
2. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
last updated at 09 Jun, 2005 19:49 (1 times)
Trevligt att det åter finns ett forum, där man kan diskutera, ställa frågor osv utifrån ett Sverige/Nordenperspektiv. Jag börjar genast med att lyfta frågan om Wlan, där det ju kan vara intressant att höra vilken kunskap som finns, vad det gäller aktuell tillgång på OS2-eComStation-anpassade Wlan pccard/cardbus kort i Sverige. Jag har kollat och kollat och jämfört med warp.be:s lista. Men det är ju inte så lätt:
1. Listan blir snabbt inaktuell då nya kort med samma namn och nya chipset dyker upp. Man vet inte vad man får.

2. Om man hittar något kort man tror är rätt, så är det liten chans att drivrutinen är tillgänglig för ickeutvecklare.

Jag har mailat några korttillverkare och frågat om chipset i deras kort, men har endast fått ett svar, för övrigt inga. Jag har mailat serenity systems för att höra vad de gör åt saken, inget svar där heller. Mensys har sagt att de ska försöka hitta någon lösning men rekommenderar tills vidare wlan-bryggor,(vilket inte funkar för mej då mitt inbyggda nätverkskort ej fungerar under os/2) Vad sjutton ska man göra, vänner? Det är inte utan att det känns lite hopplöst. Jag löser det hittills genom att surfa med win 2000 och jobba med eComStation, men det är lite obekvämt..........

Date: 09 Jun, 2005 on 19:48
Kim
Team member
in staff

View this member's profileSearch all posts from this memberSend an email to this memberhttp://www.haverblad.se
3. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Jag gissar att vi är ett flertal som har varit igenom denna resa redan en gång. I mitt fall så började med att köpa ett av de säkraste korter vilket då skulle vara LinkSys 11MB (pc-card)... nåväl det visade sig sedan att LinkSys har ändrat en del på korten utan att för den delen ändra på artikel nummer och annat för att identifiera om man har rätt kort.. Men har noterat att LinkSys har faktiskt efter lite om och men gått med på att ersätta korten med "rätt" version för OS2 användare.
Nåväl, nästa kort jag sedan köpte och även denna gången baserat på de sk listorna som finns var Cisco mPCI... fungerar ej... Så efter att jag roat mig med att testat av runt 8 olika pc-card kort så fick jag tag på IBM Wifi mPci (mini PCI kort) som är det enda interna mPCI kort som fungerar för stunden under OS2. Likså så följer det även med drivrutiner i eCS för detta kortet.

Så om du är ute efter ett internt kort i form av mini pci så är mitt råd att försöka leta fram ett IBM Wifi kort. Dock ej helt lätt men jag har fått tag på kort via eBay i USA till kostnaden runt 35 dollar plus frakt.

Date: 09 Jun, 2005 on 22:42
melf
Premium member
in staff

View this member's profileSearch all posts from this memberSend an email to this member
4. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Jag beställde precis nu, via ebay ett IBM high rate wireless lan, av den rätta äldre sorten. Jag hoppas det fungerar!
Date: 10 Jun, 2005 on 23:53
Kim
Team member
in staff

5. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Jodå det bör fungera; har du bara fått IBM's PN bekräftat så skall det inte vara några problem. Säg till om du ev. behöver drivrutin för detta följer inte ens med på IBM egna CD skivor som kommer med korten...
Date: 12 Jun, 2005 on 17:36
melf
Premium member
in staff

6. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Nej det stämmer, det stod så i specificeringen som visades. Men jag antar att det funkar med ibmwifi2.exe som finns att hämta på eComStations sida.
Date: 12 Jun, 2005 on 21:31
Kim
Team member
in staff

7. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
En och samma samt även att eCS v1.2 har stöd för kortet; osäker vad det gäller eCS v1.1.
Date: 12 Jun, 2005 on 22:29
melf
Premium member
in staff

8. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Jag kan bara ge en liten delrapport av mitt inköp. Det kort jag köpte var trots allt inte det rätta, dvs som passar ibmwifi2.exe, utan ett något äldre, antar jag. Det har samma namn men ej 128 bitars kryptering, utan 64. IBM numret är 09N9864, det är Lucenttillverkat. I alla fall står det på IBM.s sidor att det finns drivrutiner att köpa för OS/2, så jag har mailat dem om detta. Fortsättning följer........
Date: 18 Jun, 2005 on 16:40
Kim
Team member
in staff

9. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Så med andra ord så var inte PN numret rätt eller? var närmast ute efter förtydligande om det nu skulle vara så att någon annan är på jakt efter liknande kort. För då gäller det att ha med ett par kontrollfrågor så att det blir rätt kort.
Date: 21 Jun, 2005 on 11:43
melf
Premium member
in staff

10. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Nej, jag förhastade mej, det är inte PN-siffrorna som gäller ibmwifi2. Återståratt se om IBM säljer drivrutin till mitt kort.
Date: 21 Jun, 2005 on 12:11
Kim
Team member
in staff

11. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
Hmm.. nu blir jag lite intresserad; du har inte möjligheten att ta bilder på kortet? Vore intressant att jämföra med mitt eget kort (de bilder som finns är i forumet är mitt eget kort) för att se exakt skillnaderna.
Date: 21 Jun, 2005 on 14:29
melf
Premium member
in staff

12. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
last updated at 04 Jul, 2005 17:47 (6 times)
Jag försöker nu lägga in ett par bilder, här den första:
Date: 21 Jun, 2005 on 22:39 Attachment: DSCN2204.JPG
melf
Premium member
in staff

13. Re:Nordiskt forum för OS/2 användare
last updated at 04 Jul, 2005 17:48 (3 times)
Och baksidan!
Date: 21 Jun, 2005 on 22:40 Attachment: DSCN2205.JPG
Nordiskt forum för OS/2 användare
Post a new topic Reply to this Topic Printable Version of this Topic Forward this Topic to your Friend Topic Commands (for administrator or moderators only)
All times are CET+1. < Prev. | P. 1 | Next >
Go to: